Partij voor de Dieren stelt vragen over dassen­wissels aan de lekdijk bij Amerongen


Indiendatum: 19 feb. 2024

In een persbericht werd het beeldkwaliteitsplan voor het project Sterke Lekdijk aangekondigd. Een
belangrijke wens in dit project is de Lekdijk veiliger te maken voor fietsers en voetgangers. Deze maatregelen zijn nodig omdat auto’s en motorrijders erg hard over de Lekdijk rijden. De huidige verkeerssituatie is eveneens gevaarlijk voor overstekend wild. Dassen en boommarters steken de Lekdijk over om in de Uiterwaarden te foerageren. De dassenwerkgroep Utrecht & ‘t Gooi heeft hier meerdere dassenwissels vastgesteld en helaas ook meerdere doodgereden dassen en boommarters waargenomen. In 2020 en 2021 is er, in twee jaar tijd, ongeveer de helft van de lokale dassenpopulatie van Kolland en Zuylestein doodgereden. De aangekondigde plannen voor het veilig maken van de Lekdijk vormen dan ook een mooie kans om de Lekdijk voor zowel mens én dier veiliger te maken.

  • Een volgroeide das weegt 10 tot 12 kilo en aanrijding kan dus een heus gevaar opleveren. Heeft het college rekening gehouden met de verkeersrisico’s die overstekende dassen en ander wild veroorzaken voor het (gemotoriseerde) verkeer op de Lekdijk?
  • De nieuwe weginrichting door de gemeente gaat gepaard met de dijkversteviging uitgevoerd door het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden (HDSR). Daarnaast werken het waterschap en de gemeente samen aan de dijkversteviging. Deze nieuwe weginrichting biedt een mooie gelegenheid om ook dassentunnels en dassenrasters te plaatsen. Deze dassentunnels en rasters kunnen in de verkeersdrempels geplaatst worden. Is het college bekend met deze mogelijkheid en is het bereid deze op te nemen in hun plannen voor de nieuwe weginrichting?
  • De geplande werkzaamheden aan de Lekdijk kunnen ingrijpende gevolgen hebben voor de dassen in het gebied. Volgens de Wet natuurbescherming geldt dan ook een zorgplicht en moeten mitigerende maatregelen genomen worden. Dassentunnels vallen hieronder en kunnen tegen geringe kosten worden opgenomen in de nieuwe weginrichting.
  • Ons inziens valt de maatregel daarmee onder de ‘laaghangend-fruit maatregelen’ waar extra budget voor is vrijgemaakt ten behoeve van verkeersveiligheid en leefbaarheid in onze dorpen. (Amendement mobiliteit) Deelt het college deze zienswijze? Zo nee, waarom niet?
  • Kortom, is het college het met ons eens dat de nieuwe weginrichting eveneens een kans biedt om ook een impuls te geven aan het herstellen van de biodiversiteit in het gebied en zo de Lekdijk veiliger te maken voor mens én dier?

Paul Blom, fractievoorzitter Partij voor de Dieren Utrechtse Heuvelrug
Mede namens Remmelt Kielstra, commissielid Partij voor de Dieren Utrechtse Heuvelrug

Indiendatum: 19 feb. 2024
Antwoorddatum: 2 okt. 2024

Op 19 februari 2024 stelde u namens de fractie Partij voor de Dieren Utrechtse Heuvelrug het college van burgemeester en wethouders schriftelijke vragen op grond van artikel 39 van het Reglement van Orde. De beantwoording van deze vragen heeft langer geduurd dan eerder was voorzien. De termijn voor afhandeling is dan ook verdaagd in overleg met de portefuillehouder en fractie. De voorliggende brief gaat per onderdeel in op de door u gestelde vragen in relatie tot de werkzaamheden binnen het project “Sterke Lekdijk”.

Uw vraag: 1.

Een volgroeide das weegt 10 tot 12 kilo en aanrijding kan dus een heus gevaar opleveren. Heeft het college rekening gehouden met de verkeersrisico’s die overstekende dassen en ander wild veroorzaken voor het (gemotoriseerde) verkeer op de Lekdijk?

Beantwoording:

De maximumsnelheid op de Lekdijk is op dit moment 60 km per uur. Uit onderzoek is gebleken dat er regelmatig harder wordt gereden dan is toegestaan. Aansluitend aan de werkzaamheden van het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden (HDSR) wordt de weg vervangen. Zie ook de RIB (zaak-2024-0000000075) met als bijlage het beeldkwaliteitsplan. Gelijktijdig met het vervangen van de weg worden snelheidsremmende maatregelen getroffen. Het verlagen van de snelheid heeft een positief effect voor overstekende dassen en boommarters. Bij een lagere snelheid is er meer tijd voor de dassen en ander wild om de voertuigen op te merken en hebben weggebruikers meer tijd om een aanrijding te voorkomen.

Uw vraag: 2.

De nieuwe weginrichting door de gemeente gaat gepaard met de dijkversteviging uitgevoerd door het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden (HDSR). Daarnaast werken het waterschap en de gemeente samen aan de dijkversteviging. Deze nieuwe weginrichting biedt een mooie gelegenheid om ook dassentunnels en dassenrasters te plaatsen. Deze dassentunnels en rasters kunnen in de verkeersdrempels geplaatst worden. Is het college bekend met deze mogelijkheid en is het bereid deze op te nemen in hun plannen voor de nieuwe weginrichting?

Beantwoording:

Onderzocht is of er dassentunnels of rasters aangebracht kunnen worden in de nieuwe weginrichting. Inmiddels is gebleken dat het niet mogelijk is om dassentunnels of rasters aan te brengen in het dijklichaam. Het Hoogheemraadschap staat dit niet toe i.v.m. risico op verzwakking van het dijkprofiel in een primaire waterkering. Voor varianten met buizen boven het wegniveau moet het wegprofiel drastisch aangepast/ verhoogd worden. Dit brengt hoge kosten met zich mee welke niet voorzien zijn binnen het beschikbaar gestelde budget om de weg te vervangen.

De werkzaamheden van de dijkversterking hebben tijdelijk negatieve effecten op natuur. Het Hoogheemraadschap heeft in het kader van zijn besluitvorming onderzocht wat de gevolgen zijn van de dijkverzwaring op de aanwezige flora en fauna en gereflecteerd op de gevolgen van de dijkversterking voor de dassenpopulatie. Geconcludeerd is dat de oversteekbaarheid van de dijk voor de das niet verslechtert (bladzijde 26 van de Nota van Antwoord - Dijkversterking Wijk bij Duurstede-Amerongen 16 mei 2023).

Uw vraag: 3.

De geplande werkzaamheden aan de Lekdijk kunnen ingrijpende gevolgen hebben voor de dassen in het gebied. Volgens de Wet natuurbescherming geldt dan ook een zorgplicht en moeten mitigerende maatregelen genomen worden. Dassentunnels vallen hieronder en kunnen tegen geringe kosten worden opgenomen in de nieuwe weginrichting. [1] Ons inziens valt de maatregel daarmee onder de ‘laaghangend-fruit maatregelen’ waar extra budget voor is vrijgemaakt ten behoeve van verkeersveiligheid en leefbaarheid in onze dorpen. (Amendement mobiliteit) Deelt het college deze zienswijze? Zo nee, waarom niet?

Beantwoording:

In het definitieve plan voor de dijkversterking is een keuze gemaakt voor innovatieve technieken waardoor de impact van de werkzaamheden beperkt wordt. Deze aanpassing in ontwerp en werkzaamheden heeft als gevolg dat de dijk in de nieuwe plannen op zijn plek blijft en weinig extra ruimte in gaat nemen. Hierdoor zijn de effecten van de dijkversterking beperkt. Het college deelt uw zienswijze dan ook niet. Het budget laaghangend-fruit maatregelen is bedoeld om maatregelen te stimuleren waarmee verkeersveiligheid en leefbaarheid bevorderd worden, zoals snelheidsbeperkende maatregelen en veiligere oversteekplaatsen voor voetgangers. Het budget laaghangend-fruit is niet van toepassing op de werkzaamheden. Er is voor de renovatie van de weg een apart budget vrijgemaakt. Zie ook Antwoord vraag 2.

Uw vraag: 4.

Kortom, is het college het met ons eens dat de nieuwe weginrichting eveneens een kans biedt om ook een impuls te geven aan het herstellen van de biodiversiteit in het gebied en zo de Lekdijk veiliger te maken voor mens én dier?

Beantwoording:

De vervanging van de bestaande weg op de Lekdijk biedt kansen voor het veiliger maken van de bestaande weg. Na het uitvoeren van de dijkversterkingswerkzaamheden zal de weg dan ook vervangen worden. Bij het vervangen van de weg zullen verkeersremmende maatregelen aangebracht worden. Het verlagen van de snelheid heeft een positief effect op de verkeersveiligheid. Zie ook Antwoord vraag 1.

Voor het gehele dijkverzwaringsproject is een milieueffectrapport opgesteld waarin de effecten en de maatregelen om de negatieve impact van de dijkverzwaring te beperken en waar mogelijk de natuurwaarde te vergroten beschreven zijn. Door het toepassen van compenserende en mitigerende (alternatieven bieden) maatregelen, laat het Waterschap zien dat ook zij zich bewust zijn van de impact van de werkzaamheden en hier passende maatregelen op treffen.

Wij danken u hartelijk voor uw geduld en gaan er van uit dat uw vragen hierbij van een antwoord voorzien zijn.