Motie Vierde aanvliegroute naar Schiphol
Raadsvergadering 8 februari 2024
De raad van de gemeente Utrechtse Heuvelrug, in vergadering bijeen op donderdag 8 februari 2024
We stellen vast dat:
● Veel inwoners zich zorgen maken over de mogelijke vierde aanvliegroute naar Schiphol. Zo kwamen er veel brieven binnen van inwoners die de gemeente onder andere vragen om hen goed te informeren over de ontwikkelingen, maar ook over hun mogelijkheden om inspraak te hebben.
● In de aangenomen motie op 9 februari 2023 de gemeenteraad van Utrechtse Heuvelrug in de overwegingen al heeft benoemd dat “we gezien de negatieve klimaateffecten en overlast juist moeten inzetten op minder vliegbewegingen in plaats van uitbreiding”.
● De gemeente, gezamenlijk met provincie en omliggende gemeenten op dit moment het standpunt uitdraagt dat vliegen over woonkernen en op de tweede plaats over stiltegebieden zoveel mogelijk voorkomen moet worden.
We hebben nagedacht over en houden er rekening mee dat:
● Het wordt gesuggereerd dat de vierde route (mede-) zou kunnen faciliteren dat Schiphol kan gaan groeien na 2027, zoals benoemd in de scenario’s in de luchtvaartnota. [1]
● Onze gemeente op een plek lijkt te liggen waar de prioriteit op de kortste vliegafstand de boventoon voert in plaats van hinderreductie.
● Dat daarmee het huidige door de gemeente gehanteerde argument dat “vliegen over woonkernen en stiltegebieden zoveel mogelijk voorkomen moet worden” aan kracht verliest.
We vragen het college uit te spreken:
● Dat de gemeente tegen de voorgenomen vierde aanvliegroute is. Deze zou op elke gekozen locatie hinder en vervuiling opleveren en een obstakel zijn voor nieuwbouw van woningen. Ook zou zij verdere groei van de luchtvaart faciliteren, leidend tot meer overlast zowel hier als rondom Schiphol. Dit vinden wij onaanvaardbaar.
We vragen het college zich in te spannen om:
1. Zich in te zetten om een coalitie te smeden met andere gemeenten en provincies en vanuit deze coalities een gezamenlijk signaal te laten horen richting het Rijk.
2. Samen met de provincie en andere gemeente te bekijken welke juridische stappen gemaakt kunnen worden ter voorbereiding om tegen een mogelijk besluit in beroep te gaan.
OPEN, Marijn Bouwmeester
D66, Lennart van der Burg
Partij voor de Dieren, Paul Blom
[1]
Zie o.a. Luchtvaartnota, p. 72: “p. 72. Als het lukt om de negatieve effecten van de luchtvaart op klimaat en leefomgeving te verminderen ten opzichte van de situatie in 2019, dan kan er ruimte voor groei ontstaan. Dit biedt dit volgens de plan-MER, onder de in de vorige hoofdstukken genoemde voorwaarden, ruimte voor een groei van 1 à 1,5% per jaar van de luchtvaart in heel Nederland. Dit betekent een ontwikkeling van ongeveer 565.000 vluchten voor handelsverkeer nu, naar zo’n 650.000 vluchten in 2030 en 800.000 in 2050.
Status
Aangehouden
Voor
Tegen
Wij staan voor:
Lees onze andere moties
Motie Juridisch advies Henschotermeer
Lees verderMotie ‘Borgen evenwicht natuur en exploitatie Henschotermeer’
Lees verder