Oordeels­vorming Mobi­li­teitsplan


Patty Rottier

22 januari 2025

In onze samenleving stellen we vaak de vraag wie de meeste rechten op straat heeft. Is dat degene die in een voertuig zit, of degene zónder bescherming, zoals voetgangers, fietsers, spelende kinderen en/of in het wild levende dieren? Want ‘kwetsbare verkeersdeelnemers’ zijn pas kwetsbaar sinds we in gevaarlijke voertuigen begonnen te rijden. Aan wie geven we dan de meeste rechten op onze wegen in onze groene leefomgeving?

De Partij voor de Dieren wil de waardering uitspreken voor de duidelijke focus op het STOMP principe en dus de duurzame mobiliteit in het mobiliteitsplan. Het stimuleren van fietsen, wandelen en het gebruik van openbaar vervoer sluit goed aan bij onze visie op een klimaatvriendelijke gemeente.

De Partij voor de Dieren is ook blij met de aandacht voor verkeersveiligheid in het Mobiliteitsplan, vooral voor kwetsbare groepen zoals ouderen, fietsers en voetgangers.

Daarnaast pleiten we voor een expliciete focus op het beschermen van dieren.

Wanneer een ree of das onze wegen oversteekt, moet het dier dan uitkijken of rijden wij door zijn leefgebied en bos heen? Dit is een andere manier van kijken naar ons mobiliteitsbeleid, waarbij we ook de rechten van de dieren in onze gemeente in acht nemen. Net zoals wij als mensen recht hebben op een veilige leefomgeving, verdienen de wilde dieren die in onze gemeente wonen ook een plek in de besluitvorming over verkeer en leefbaarheid.

Met grote bezorgdheid constateren wij dan ook dat jaarlijks een aanzienlijk aantal in het wild levende dieren het slachtoffer wordt van verkeersaanrijdingen op de Utrechtse Heuvelrug. Dit treft niet alleen meer dan honderd reeën, tientallen dassen, en zelfs wolven, maar vormt ook een ernstige bedreiging voor de verkeersveiligheid in onze regio. Dierenwelzijn staat sinds 2024 prominent op de agenda en wij zijn blij met het budget dat ook vrijgemaakt is voor preventieve maatregelen tegen wildaanrijdingen. Wij zullen de plannen in de uitvoeringsagenda, omwille van dierenwelzijn, nauwlettend volgen.

Volgens de PvdD zouden de wildaanrijdingen echt prominenter in het mobiliteitsplan terug moeten komen. Daarom komen wij met het amendement 'Preventieve maatregelen wildaanrijdingen.'

Hoewel het Mobiliteitsplan terecht inzet op duurzame bereikbaarheid en leefbaarheid, zien we tegenstrijdigheden in het streven naar een goed bereikbaar wegennet en leefbaarheid. Immers strookt auto – bereikbaarheid niet met leefbaarheid (leefbaarheid: veilig, schone lucht, groen) De Partij voor de Dieren wil waarborgen dat het behoud van natuur en biodiversiteit prioriteit heeft. Hoe wordt het STOMP-principe (stappen, trappen, openbaar vervoer) in praktijk gebracht zonder dat de focus op bereikbaarheid en ontsluiting ten koste gaat van kwetsbare natuurgebieden?

Wij komen daarom met nog een tweede amendement: geen doorsnijding van natuurlandschap tbv bereikbaarheid