Paul Blom: ‘Mijn bijnaam is de kabaalmachine’
PvdD doet mee aan de verkiezingen in Utrechtse Heuvelrug
Nummer twee op de lijst in Utrechtse Heuvelrug is Paul Blom (58), geboren en getogen in Driebergen-Rijsenburg. Als specialist in online communicatie zet hij zich onder andere in voor de campagne in coronatijd. Een van onze partijleden ging met hem in gesprek om kennis te maken.
Paul heeft een vrouw, twee volwassen kinderen en een hond, die het hele gesprek van zich laat horen. Daarnaast hebben ze vijf katten. Drie in huis en twee zwervers/zwervertjes die ’s winters onder het huis verblijven en te eten en te drinken krijgen.
Na een drukke baan bij een grote internationale leverancier van kantoorartikelen maakte Paul rond 2005/2006 de bewuste keuze om terug te keren naar zijn geboortedorp en zich in te zetten voor de lokale middenstand: ‘Kleine bedrijven vind ik dankbaarder werken dan grote bedrijven, waar heel veel mensen zijn die vinden dat ze wat moeten vinden.’ Sindsdien helpt hij verenigingen, stichtingen en kleine ondernemers met hun internetbehoeften: ‘Mijn expertise is online verkopen en online kabaal maken.’ Dat woord “kabaal” komt vaak terug tijdens dit gesprek. Paul praat graag en makkelijk met iedereen; als iemand hem nodig heeft, stapt hij zo op de fiets om te helpen: ‘Ik wil mijn klanten in een straal van tien kilometer om mij heen hebben.’ Hierbij hecht hij aan langdurige relaties en profijt voor de lange termijn: ‘Één van mijn kernwaarden is: Kan het duurzamer, kan het eenvoudiger, kan het goedkoper?’ Naast zijn loyaliteit aan klanten genereert Paul voor hun bedrijf een hoop herrie: ‘Mijn bijnaam is de kabaalmachine, mijn vak is kabaal maken: je gooit bij mij een kwartje erin en er komt kabaal uit.’
Wakker worden
Die dienstbare luidruchtigheid zet hij sinds 2018 in voor de Partij voor de Dieren op de Heuvelrug, waar hij verantwoordelijk is voor de communicatie. Net als bij zijn klanten gebeurt dat nu vooral online: ‘Bij de Partij voor de Dieren hebben we goed nagedacht: hoe maak je een corona-bestendige campagne? Als het fysiek kan, is dat extra.’
Niet iedereen in Driebergen zal zijn inzet voor de dieren hebben zien aankomen: ‘Ik was 35 jaar lang verslaafd aan spareribs.’ Toen hij echter via zijn marketingachtergrond in contact kwam met de Partij voor de Dieren, voelde het als thuiskomen: ‘Op gegeven moment besefte ik dat er voor mij een dier gedood werd omdat ik honger had. Dan word je wakker.’ Nu kan hij zich zijn oude gewoonten niet meer indenken: ‘Minder vlees en minder eten verrijkt je leven enorm.’
Voor hem draait de partij echter niet alleen om dierenleed: ‘De kernwaarden liggen zo dicht bij mij als persoon, daar kan ik me heel goed mee vereenzelvigen.’ Als kabaalman ziet hij het dan ook als zijn missie om met de partij een grotere en bredere doelgroep te bereiken: ‘Als ik die beweging al aan de gang krijg, dan ben ik tevreden.’
Kabaal maken
Wat het partijprogramma betreft zijn er voor Paul drie speerpunten: boomkap, dierenleed en klimaatcrisis. Zo moet de gemeente maar eens kappen met kappen: ‘Als mensen hier komen wonen, vinden ze het bos prachtig; maar het eerste wat ze vervolgens doen, is de kettingzaag pakken.’ Ook moeten er geen varkens- en geitenhouderijen worden bijgebouwd of uitgebreid: ‘Te intensieve veehouderij met stalen hokjes kan niet meer.’ Verder moet de gemeente zich bezighouden met de energietransitie en klimaatadaptatie. Als ondernemer heeft Paul ook nog een persoonlijk mikpunt: ‘Mocht ik gekozen worden, zou ik me graag richten op economische vraagstukken en gemeentelijke financiën.’ Mede door de bouw van het duurste gemeentehuis van Nederland staat Utrechtse Heuvelrug er niet al te sterk voor. De gemeente moet zich volgens Paul dan ook minder richten op megaprojecten en meer op de lokale bevolking: ‘Ik vind het heel belangrijk dat ik mensen bereik in mijn omgeving: wat gaan we doen in de Heuvelrug?’ Daarbij helpt het dat iedereen in Driebergen “Blommetje” kent: ‘Ik gebruik mijn bekendheid en herkenbaarheid om kabaal te maken; dat is mijn vak.’ Aan de hond te horen is hij het helemaal eens met het idee van kabaal maken.
Doelgerichte campagne
Over zijn rol in de verkiezingscampagne voor de gemeenteraad voelt hij zich zeer verantwoordelijk: ‘Statistisch gezien gaan we voor twee of meer zetels.’ Hij benadert de campagne strategisch, met een plan gebaseerd op een kansenanalyse: ‘Als je je doelen niet haalt, dan heb je vakmatig iets niet goed gedaan.’ Lijsttrekker Jolande Baudet-Kors maakt ook graag gebruik van zijn online expertise: Zij zegt: “Ga jij maar lekker zitten twitteren, dat is jouw dingetje.”’ Pauls Twitteraccount (@paulblom) nadert inmiddels dan ook de 50.000 berichten, die worden gelezen door meer dan 6000 volgers. De nummers 1 en 2 van de lijst vullen elkaar aan maar delen ook een hoop: ‘We zijn allebei doeners, we gaan ervoor en we zijn met zijn tweeën doelgericht.’ Wat daarbij zijn eigen toegevoegde waarde is, zal niemand verbazen: ‘Ik word 's ochtends wakker met het idee: hoe ga ik vandaag voor de Partij voor de Dieren kabaal maken?
Elke dag feest
Het kabaal maken voor de dieren bevalt Paul goed: ‘Het is een ontdekkingsreis, een avontuur en een verrijking van mij als persoon; op mijn 58e, na 35 jaar spareribs, is er meer dan dat.’ Hij is blij met de hechte werkgroep om hem heen ‘Het is een club ongelofelijk leuke mensen. We hebben ons aan een langetermijnproject gecommitteerd; een proces van de lange adem.’ Met vier jaar voorbereiding op de verkiezingen van maart en twee beoogde termijnen van vier jaar beslaat de samenwerking dan twaalf jaar: ‘Het team van het begin is nu nog steeds bij elkaar en we verwachten dat we de twaalf jaar echt vol gaan maken. We zijn allemaal mensen die het graag ervoor over hebben. Als de sfeer goed is, is het leuk om te doen; het is elke dag een feestje om ermee aan de gang te gaan.’ Niet alleen hijzelf is enthousiast; ook onder de lokale bevolking leeft de deelname van de Partij voor de Dieren: ‘Mensen vinden het fantastisch dat we nu mee gaan doen met de verkiezingen.’
Oerkrachtige olifant
Ondanks de door dit gesprek heen blaffende hond heeft Paul een verrassende keus als dierlijk idool: ‘Als ik een dier zou zijn, denk ik dat ik een olifant zou zijn: een heel grote olifant uit Jungle Boek. Bij een scoutingkamp van zijn kinderen kreeg hij namelijk ooit de naam Hathi toegewezen. Voor wie nu niet meteen een beeld heeft, beschrijft Paul het als volgt: ‘In een keer hoor je in de verte een ontzettend kabaal, en dan komt er een oerkracht aan – een kudde heel grote olifanten. Er loopt er eentje voorop, die heeft een stokje in zijn slurf. Die loopt voorop met die stok te zwaaien, en je mag één keer raden hoe die heet.’ Hathi dus. Gelukkig trompettert die luide olifant tegenwoordig voor de goede zaak en dirigeert hij de gemeente Utrechtse Heuvelrug in de goede, groene richting.
Op de hoogte blijven van Paul en de rest van team Utrechtse Heuvelrug? Volg dan @paulblom op Twitter, en de werkgroep via Facebook, Twitter en Instagram of hun fonkelnieuwe website. Ook kan de werkgroep nog hulp gebruiken in aanloop naar de verkiezingen in maart, bijvoorbeeld met flyeren en met ondersteuningsverklaringen. Heb jij zin om mee te helpen? Leuk! Meld je dan bij ons
Wij staan voor:
Gerelateerd nieuws
9 januari PvdD vlogcast: Biodiversiteit, klimaat en energie
Vanaf zondag 9 januari 15.00 uur kandidaat-raadsleden wekelijks speerpunten van het verkiezingsprogramma van PvdD Utrechtse H...
Lees verderLijsttrekker Jolande Baudet-Kors: 'Verandering begint bij jezelf'
Lijsttrekker voor de gemeenteraadsverkiezingen 2022 namens de Partij voor de Dieren in Utrechtse Heuvelrug is Jolande Baudet-...
Lees verderBlijf op de hoogte van het laatste nieuws
Abonneer op de nieuwsbrief